Check de batch
Inzage in de mogelijke oorzaken krijg je door de batch te valideren met de online xml-validator, bijv. die van de ING:
- Ga naar http://www.mobilefish.com/services/sepa_xml_validation/sepa_xml_validation.php;
- Scroll naar beneden naar het groene scherm waar staat: Input free online SEPA XML validation
- Open de dropdownlist onder waarin nu staat "No XSD schema" .
Kies voor een incassobestand pain.008.001.02
Of voor een betaalbestand kiest u pain 001.001.03
- Dan daarboven het bestand uploaden met "Bladeren";
- Als het bestand er in staat vult u de Access Code in en klikt u op "Validate"
- Even wachten (maximaal een minuut).
En u scrolt omlaag naar het gele "Output free online SEPA XML validation:"
- Daar zou moeten staan:
"XML document is well-formed.
XML document does validate against XSD schema."
- Als dat er in staat, dan gewoon uploaden naar uw bank.
- Zijn er foutmeldingen ("Error"), zie dan beneden.
De meest voorkomende oorzaken van fouten
- Een letter in de tenaamstelling met een diakriet (een letter een tekentje er boven zoals de ö) of een apostrophe in de naam (zoals in d'Agostino) - Vervang dit teken door de 'gewone' versie ervan of verwijder de apostrophe. Download de batch opnieuw;
- Vergeten het bankrekeningnummer (IBAN) in te vullen - Vul het ontbrekende iban in. Download de batch opnieuw.
- Vergeten de tenaamstelling in te vullen - Vul deze in. Download de batch opnieuw.
- Je bent niet geautoriseerd tot het doen van batch-betalingen - Gebruik het andere pasje (dat waar de autorisatie op rust) om in te loggen bij online bankieren.
Andere fouten?
Neem contact op met
support.